Sprawozdanie z realizacji projektu: „Myśl globalnie- działaj lokalnie”
Projekt „Myśl globalnie – działaj lokalnie” realizowany był w naszej szkole w roku szkolnym 2022/2023. W projekcie wzięli udział uczniowie z klas 6-8. Rekrutacja do niego odbywała się według regulaminu umieszczonego na stronie internetowej szkoły. Do wyjazdu do Hiszpanii zakwalifikowało się 20 uczniów. Głównym celem projektu był wzrost i rozwój kompetencji kluczowych: tworzenia informacji, uczenia się, cyfrowych, językowych, obywatelskich, społecznych, poszerzenie wiedzy oraz świadomości w kwestii ochrony środowiska naturalnego. W ramach współpracy ze szkołą w Valladolid uczniowie obu placówek stworzyli slogan oraz e-broszurę.
Pierwszym etapem pracy było nawiązanie współpracy ze szkołą partnerską. Następnie odbyła się rekrutacja. Po niej zakwalifikowani uczniowie rozpoczęli przygotowania językowe oraz kulturowo-pedagogiczne.
Ostatecznie w dniach 28 maja - 4 czerwca 20 uczniów i 4 nauczycieli poleciało do Valladolid, aby zrealizować główne założenia projektu.
Uczniowie uczestniczyli w zajęciach w szkole partnerskiej, przygotowując plakaty z międzynarodowym sloganem oraz broszurę informującą o współpracy i sposobach ochrony środowiska w Valladolid. Dodatkowo wzięli udział w lekcjach techniki i angielskiego. Młodzi ludzie z obu placówek mieli okazję, aby bliżej się poznać w trakcie wieczoru kulturalnego, podczas którego prezentowane były tradycje i zwyczaje Polski i Hiszpanii. Odbył się również mecz piłki nożnej i pożegnalny grill. Ponadto uczniowie zwiedzili miasto Valladolid, które było letnią rezydencją hiszpańskich władców i miejscem pobytu Krzysztofa Kolumba. W czasie wolnym odwiedziliśmy Tordesillas i Salamankę - miasto, w którym powstał pierwszy hiszpański uniwersytet, słynące z pięknej architektury. Po zakończeniu projektu uczniowie mogli odpocząć nad Oceanem.
Ostatecznie uczniowie w wyniku głosowania wybrali następujący slogan: #1STEP4BETTERLIFE.
Dodatkowo wyciągnęli następujące wnioski z pobytu w Hiszpanii:
- mieszkańcy zbierają tylko niewielką część odpadów zmieszanych, a całą resztę starają się przetworzyć;
- kolory pojemników są takie same jak w Polsce; dodatkowo podobnie jak w Polsce, każdy z koszy posiada kolorowe piktogramy z oznaczeniami, co powinno się w nim znaleźć;
- w miasteczkach, które zwiedziliśmy: Valladolid, Suances, Tordesillas i Salamace, nie zaobserwowaliśmy porozrzucanych na ulicach śmieci. Wszędzie znajdowały się kosze do segregacji odpadów, które na bieżąco są opróżniane;
- miasta są czyste i zadbane; dostrzegliśmy kontener na odpady wielkogabarytowe, ich zawartość jest oddawana do wyznaczonego punktu odpadu,
- w niektórych miastach można znaleźć specjalne kontenery na elektrośmieci, które przyjmują sprzęt elektroniczny: RTV, AGD i GSM.
Świadomość ekologiczna Hiszpanów jest bardzo wysoka. Od najmłodszych lat dzieci uczone są dbałości o środowisko, a w szkołach i internatach zauważyliśmy na korytarzach pojemniki do segregacji śmieci.