Skip to main content

Przyjazna szkoła

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027  
Wartość wsparcia ogółem:  499 903 491,80 zł  
Wysokość wkładu funduszy europejskich ogółem:  412 513 516,80 zł  

Okres realizacji wsparcia przez jednostki Gminy Miasto Rzeszów: 01.01.2025-31.12.2025 
Wartość wsparcia dla Gminy Miasto Rzeszów: 268 295,00 zł,  
Kwota dofinansowania: 268 295,00 zł w tym:  
środki europejskie: 221 397,03 zł  

dotacja celowa z budżetu państwa: 46 897,97 zł  
 

Dofinansowanie na zatrudnienie asystentów międzykulturowych w 2025 roku w ramach modułu 1. Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 otrzymały następujące jednostki, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Rzeszów: 

  1. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 - kwota dofinansowania: 34.995,00 zł 
  1. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 IM. HENRYKA SIENKIEWICZA - kwota dofinansowania: 46.660,00 zł 
  1. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 8 - kwota dofinansowania: 23.330,00 zł 
  1. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 IM. JULIANA PRZYBOSIA - kwota dofinansowania: 93.320,00 zł 
  1. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 16 - kwota dofinansowania: 46.660,00 zł 
  1. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 23 IM. JANA PAWŁA II - kwota dofinansowania: 23.330,00 zł 

  Grupa docelowa:  

Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.  

Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w polskich szkołach, ich polskich rówieśników, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli.  

Cel Programu:  

Głównym celem Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.  

Zakres wsparcia:   

„Pomoc asystenta” – dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.  

„Dobrostan społeczności szkolnej”, którego celem jest realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, w tym:  

  • wsparcie dla uczniów - konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe,  
  • wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych,  
  • wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.  

„Doskonalenie kadr systemu oświaty”, którego celem jest doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w zakresie:   

  • wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa,  
  • pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa,  
  • wspierania włączenia uczniów i uczennic, 
  • wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.  

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie